Friday, September 17, 2010

UKHWAH DAN TARBIYAH SEHARUSNYA BERGERAK SEIRINGAN

Maafkan saya kak, saya dah tak mampu nak join kawan-kawan lain untuk ikut program lagi. Saya nak…’ Irma mengeluh panjang dan berat, sambil menahan gejolak hatinya yang kencang. Berat sekali untuk meneruskan kata-kata yang hendak dia ucapkan kepada murabbinya. Namun, dia benar-benar merasakan dia tidak mampu untuk bersama-sama dengan jemaah dakwah yang ia sertai selama ini.


Fikiran Irma menerawang jauh mengenangkan detik-detik awal dia memasuki dunia dakwah. Irma akui bahawa tarbiyahnya yang selama ini dia ikuti memberi impak yang sangat besar kepada pembentukan peribadinya. Dia mampu mengenakan busana muslimah secara sempurna kerana tarbiyahnya dan dia juga temukan keindahan ukhuwah dengan tarbiyah, bahkan dia mampu ‘bekerja’ sekarang kerana tarbiyah. Tapi saat ini, keindahan ukhwah yang dulu pernah dia rasakan terasa begitu hambar. Kemesraan dan kecintaan yang dibina bersama teman-teman se usrah sudah mula memudar. Irma merasakan teman-temannya terlalu cepat berjalan dan dia tertinggal jauh. Mereka begitu sibuk dengan amanah dakwah masing-masing, sementara pada waktu yang sama dia berasa tenggelam, malas dan letih dengan semua itu. Dia pun tidak tahu mengapa.

Dia ingin teman-temannya mengerti kelemahan jiwanya dan membantunya keluar daripada jeratan-jeratan maksiat yang menjadi asbab kepada kemunduran semangatnya. Namun ketika dia mahu meluahkannya kepada mereka, dia lantas berasa sangat malu. Teman-temannya asyik membincangkan masalah dakwah bersama murabbinya membuatkan Irma sukar untuk mengucapkannya. ‘Ala.. masalah kecik je, diorang mesti rasa buang masa je untuk cerita’, begitu fikirnya. Akhirnya dia tenggelam keseorangan menelan permasalahannya sehinggalah dia mencari teman-teman di luar komuniti dakwahnya untuk sekadar melabuhkan masalah yang terkubu di dalam hati.

Fenomena di atas bukanlah sesuatu yang mustahil dalam putaran dakwah. Jatuh bangunnya aktivis dakwah dalam meniti jalan ini, fenomena futurnya iman serta keguguran jundi-jundi dakwah adalah biasa dalam perjuangan ini. Itu adalah sunnatullah. ‘Imanu Yazid way an quz- Iman itu naik dan turun’. Akan tetapi yang patut disesalkan adalah ketika jatuhnya aktivis dakwah ini, ia bukan kerana mereka tidak mahu bangun dan kembali bersama dakwah, tetapi kerana orang-orang yang disekelilingnya tidak mahu membantunya bangkit semula bahkan tidak peduli sama sekali kalau saudaranya sedang terjatuh. Inilah yang patut direnungi bersama. Kisah Irma adalah satu contoh.

Kadang-kadang seorang murabbi itu merasakan bahawa anak-anak buahnya sangat bagus sekali, mendengar pengisian dengan teliti dan bersemangat, mencatat nota dengan rapi, kemudian pulang ke rumah masing-masing dengan aman. Tiada sebarang masalah. Padahal di sebalik penampilan yang bagus di hadapan murabbinya, ada jurang kemaksiatan yang dilakukan tanpa pengetahunnya. Anak buah seterusnya mahu mengundur diri dan merasa diri tidak setanding dengan teman-teman usrahnya.

Kuncinya di sini adalah dengan berterus-terang. Mutu sesebuah usrah itu sangat bergantung kuat pada kualiti dialog yang dibina di dalam usrah itu. Tidak mungkin dialog-dialog itu mampu berlaku dengan baiknya jika tidak adanya keterbukaan pada jiwa individu yang ada didalam usrah tersebut. Keterbukaan di sini adalah berterus terang dalam menyampaikan segala permasalahan walau sekecil manapun masalah itu. Jangan memandang enteng sesuatu masalah itu jika itu memang memerlukan penyelesaian. Bagi seorang murabbi tidak sebolehnya terlalu mempercayai bahawa ia telah memberikan banyak bahan dan terlalu yakin bahawa mad’unya telah menjadi kader-kader yang tidak mungkin jatuh tatkala ketika tersadung batu ujian.

Lihat sahaja kisah keterbukaan Kaab bin Malik semasa perang Tabuk kepada Rasulullah saw. Panglima besar Islam itu tidak mahu berperang hanya kerana berlengah-lengah! Namun dia bersimpuh di hadapan Rasulullah saw sambil berkata, "Wahai Rasulullah, andai aku berhadapan dengan selain engkau, aku yakin aku dapat mencari alasan, namun aku khuatir Allahswt akan membuatmu marah padaku dengan mengungkapkan kedustaan itu melalui wahyu…” Apa yang ditonjolkan Kaab sudah cukup menjadi renungan kita semua akan erti keterbukaan,berterus terang dan kejujuran. Di sanalah kuncinya.Ketika seorang mad’u berterus terang akan kesalahannya, maka akan legalah hati walaupun mungkin ianya memalukan.

Di saat itulah motivasi rohani daripada murabbi dan nasihat teman-teman harus segera diberikan untuk membantu dan mengembalikannya semula kepada langkah yang sudah ditinggalkan. Eratkan kembali ukhwah. Satu lagi perkara yang berperanan besar dalam menjaga stamina ruhiyah seorang individu dalam tarbiyah adalah ukhwah. Kadang-kadang kerana kesibukan yang mencengkam, hak-hak ukhwah yang seharusnya kita berikan kepada saudara kita menjadi terabai. Maka wajarlah apabila kita rasakan sewaktu berprogram atau pertemuan rutin seperti menjadi kering tanpa makna. Kosong!

Perkara sebegini haruslah diatasi.Sesibuk manapun kita dengan aktiviti yang dilakukan, hak-hak ukhwah harus tetap kita berikan. Berwajah ceria ketika bertemu, saling berziarah sehingga kita tahu keadaan keluarganya,masalah yang sedang dihadapinya serta keadaan imannya. Cari masa untuk bermalam bersamanya agar dapat bertukar cerita sehingga kita boleh merasakan sifat empati terhadap permasalahan saudara kita. Saling nasihat menasihati baik diminta ataupun tidak, saling bertukar-tukar hadiah dan saling mendoakan doa rabithah.

Andai kesemua hak-hak ukhwah tersebut kita tunaikan, akan menjadi tipislah kemungkinan untuk gugurnya sahabat-sahabat kita di atas jalan dakwah ini, insyaAllah. Akhirnya saudara, tarbiyah itu unik. Di situ bukan sahaja sekadar perpindahan ilmu dan bahan, tetapi adalah proses bagi setiap individu di dalamnya untuk menjadi lebih baik dari yang sebelumnya. Dan lebih dari itu, langkah-langkah ke arah menjadi lebih baik itulah yang menjadikan kita mengerti akan hakikat hidup berjemaah. Tarbiyah bukanlah segala-galanya, namun segala-galanya bermula dari tarbiyah!

Fenomena yang dilontarkan memang berlaku ditempat masing2....

5 comments:

  1. salam'alaik.

    ana inginkan pndgn penulis mgenai perkara di bawah.

    bagaimana pula halY jika seseorang itu, mantap thaqofahY, istiqamah pula amalanY dan sgt m'jg hubungan cintaY dgn Allah dek krn terlalu sufi jiwaY sehingga kerapkali menangis tatkla keseorangan pd waktu sepertiga mkm, dan ingin terlibat sama dgn gerak kerja Islam.

    tetapi sebalikY beliau dihalang drpd turut sama turun di medan perjuangan, sama sekali dihalang drpd turut sama berharaki dgn shbt2Y y lain.

    ap pndpt penulis dlm situasi ini..

    seperkara lagi, mohon penulis ubah setting agar semua org bole turut sama meninggalkan cetusan pndpt atau komen. bukan semua org ad google account.

    hanya pndpt dan cdgn agar penulis do allow anonymous to drop their comment.

    syukran.

    ReplyDelete
  2. berbicara tntang perjuangan islam,bukan semua daei dapat berintima' dengan begitu mudah,pasti ada mehnahnya,cuma waqi'nya berbeza terutama dari kluarga kebiasaanya,disini perlunya kekuatan satu kalbu(satu hati) serta keyakinan yang teguh pada Allah terhadap perjuangan agar tidak terputus ditengah jalan,rabitah shabat yang terdekat merupakan salah satu elemennya,selagi hatinya hendakkan pada agama Allah pasti Allah membuka jalan padanya..
    lihat kapada Siti Hajar dan nabi Ismail diuji oleh Allah di tengah padang pasir panas terik,Namun beliau bangkit, bergerak dan mengerahkan seluruh tenaganya, berlari-lari anak hingga tujuh pusingan antara bukit Sofa dan bukit Marwah. Beliau mengambil sebab dan menyambut panggilan fitrahnya yang melarang diri dari duduk-duduk dan berputus asa.Perlunya usaha kearah itu khususnya dengan bantuan shabat2..

    ReplyDelete
  3. ase best plak bace pbncgn dkt atas ni.tp mcmmaner kalau halangan yg diterima 2 adlh drpd org2 yg berade dlm gerakan dkwh 2 sendiri?

    ReplyDelete
  4. sya setuju dgn anonymous..kdg2 dek kerana terlalu menjaga kemashlahatan..hak2 ukhwah sendiri diabaikan...sya tak nafikan bhw ramai lg ahli gerakan yg punya masalh keluarga sbg halangn..ye....ayat ini senang duingkapkan.."bersabarlah...ini adalah perkara biasa".. sya petik kata2 penulis bhwa kesatuan hati itu amat penting..beserta rabitah shbt terdekat salh satu elemennya..bagaimana ingin ada kesatuan hati jika shbt dlm gerakan sendiri yg menjadi punca halangan? harap penulis dpr memberi pandgn..

    ReplyDelete
  5. Ayuh BACA PERKONGSIAN INI. :)

    http://bidayatulmujtahid.blogspot.com/2010/10/sayang-palestin.html

    Tentang mengapa anda sukar untuk menghakimi Yahudi? Mudah-mudahan ianya bermanfaat. Saya sudah pun minta semakan daripada seorang berketurunan Israel (sudah Muslim), dan beliau benarkan apa yang saya tulis. :)

    ReplyDelete